Interculturele identiteit van leraren  0

Leraren die het schoolvak Engels als vreemde taal onderwijzen in verschillende culturele contexten, kunnen heel verschillend denken over onderwijs in taal en cultuur en over hun eigen rol. Dadi Chen onderzocht de beelden en verwachtingen die leraren Engels van zichzelf hebben in relatie tot de Engelse en Amerikaanse cultuur. Deze beelden en verwachtingen worden in de literatuur omschreven als de ‘interculturele identiteit’ van leraren. 

Read more

Identiteitsontwikkeling van docenten  0

In haar dissertatie beschrijft Van Lankveld vier studies naar de identiteitsontwikkeling van docenten in de medische discipline. Deze academici hebben naast hun docenttaken ook onderzoekstaken en klinische taken. Ze werken zogezegd in verschillende werelden, wat kansen oplevert, maar ook uitdagingen. 

Read more

Leiderschap in onderwijs  0

Wat kan het onderwijs (docenten, schoolleiders, lerarenopleiders en overheid) leren over leiderschap? Nooit genoeg zou je denken- op alle niveaus. Leiderschap staat centraal in Leadership, Plain and Simple, van managementadviseur Steven Radcliffe. Read more

Onderwijskunde voor hoger onderwijs  0

Bij het opleiden van beginnende docenten hebben we materialen nodig die in heldere taal onderwijskundige onderwerpen beschrijven en toelichten. We proberen daarmee een taal te geven waarmee docenten kunnen reflecteren op hun eigen onderwijs en waarmee ze met elkaar in gesprek kunnen gaan over innovaties in het onderwijs. Dit boek is geschreven voor beginnende docenten in het hoger onderwijs. 

Read more

De grondleggers van de onderwijskunde  0

Dit historische overzicht van de ontwikkelingen tot onderwijswetenschap is tot stand gekomen op initiatief van het archief- en documentatiecentrum Nederlandse Gedragswetenschappen (ADNG). In dit boek worden zeven personen beschreven die bepalend zijn geweest voor de vorming van de hedendaagse onderwijswetenschappen.

 

 

Read more

The nature of learning  0

In het gratis te downloaden boek The Nature of Learning. Using research to inspire practice wordt een toegankelijk, breed, en state-of-the-art overzicht gegeven van de belangrijkste inzichten over leren door gerenomeerde onderzoekers. Read more

Deep Learning. How the mind overrides experiences  0

Af en toe maakt je leerproces een sprong: je ontdekt iets nieuws (creativiteit); je past vaardigheid toe in een volledig nieuwe situatie (adaptief gebruik van vaardigheden); of veranderen je opvattingen fundamenteel (opvattingen revisie). Deze vormen van leren noemt de cognitive scientist Stellan Ohlsson non-monotische cognitieve veranderingen en zijn het onderwerp van zijn boeiende boek Deep learning. Read more

Uitdagend vakonderwijs  0

Janssenetal(2016)_CoverIn het boek Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs van Janssen, Hulshof en Van Veen wordt een ‘generatieve toolkit’ beschreven voor het aanpassen van het onderwijs door leraren. Deze praktische gereedschapskist voor leraren is gebaseerd op bestaande onderwijskundige kennis. Dit nieuwe perspectief op bestaande kennis zorgt ervoor dat het onderwijs praktisch herontwikkeld kan worden en op een gedifferentieerde manier aangeboden kan worden zodat alle leerlingen uitgedaagd worden. Read more

Geschiedenis van het leraarsberoep  0

Goldstein2014

In het boek The teacher wars geeft Dana Goldstein een historisch overzicht van het leraarsberoep in de US, gebaseerd op anekdotisch materiaal. Met dit overzicht, dat terug gaat tot begin van de negentiende eeuw toen de eerste zendelingen lesgaven, komen recente ontwikkelingen in de leraarsprofessie in een ander daglicht te staan. Vanuit dit perspectief op de historie van het leraarsberoep zijn we beter in staat om ‘vernieuwingen’, die vaak al eerder ook zijn geprobeerd, op waarde te schatten. Zeker met de huidige ontwikkelingen rondom de lerarenopleidingen en de lerarenagenda, blijkt dit boek opnieuw waardevol.

Read more

Onderwijsinnovaties in Kazakhstan  0

 

Bridges2014_Kazakhstan

Tijdens de ECER conferentie in Porto in september 2014 trad  de Kazakhstan Educational Research Association (KERA) als volwaardig lid toe tot de European Educational Reseach Association (EERA). Dit is in ten minste twee opzichten een interessante ontwikkeling. Ten eerste is dit een internationale erkenning van de onderwijskundige ontwikkelingen in Kazakhstan en ten tweede toont dit de reikwijdte en invloed van het Europese onderwijsbeleid. Tijdens de toelatingsceremonie werd door de voorzitter van EERA de toelating toegelicht. Kazakhstan ligt deels op het Europese continent, maar belangrijker is dat Kazakhstan de doelen en ambities van het Bologna proces onderschrijven. Daarmee behoren ze tot het European Higher Education area en zijn onderwijsprofessionals uit Kazakhstan een zeer welkome gesprekspartner. Read more