Het belang van culturele competenties voor inclusief taalonderwijs  0

Culturele verschillen kunnen verschillende problemen op de werkplek veroorzaken, daarom is het van belang om in het hoger onderwijs studenten de gelegenheid te bieden om hun culturele competenties te versterken. Dit boek beschrijft een grootschalig onderzoeksproject uitgevoerd om tegemoet te komen aan de behoeften van de internationaal gerichte ontwikkeling in Vietnam. Een onderzoek naar de werkcultuur en de werkrelaties van buitenlandse ondernemingen in het gebied is gunstig voor de interculturele communicatietraining in de Engelse taal van studenten in de regio. Met de informatie verzameld in dit project wordt een bijdrage geleverd aan interculturele communicatiecurricula voor hoger onderwijs nationaal en internationaal.

Read more

Effectieve feedback processen in hoger onderwijs  0

Feedback is een van de meest waardevolle en effectieve middelen die docenten kunnen gebruiken om het leren van studenten te bevorderen. Maar “feedback” is enkel waardevol en effectief onder bepaalde omstandigheden en bij juist gebruik. Wat is bekend over effectieve feedback in het hoger onderwijs, in zowel face-to-face onderwijs als onderwijs op afstand?

 

 

Read more

Peerfeedback in hoger onderwijs  0

Feedback van medestudenten wordt in hoger onderwijs opleidingen steeds vaker ingezet als een didactische werkvorm. Onder andere bij academische schrijfopdrachten kan formatieve feedback van medestudenten behulpzaam zijn. Naast dat studenten met feedback van medestudenten een grote hoeveelheid feedback ontvangen op hun schrijfproducten, leren ze ook van het ontvangen en geven van feedback. Deze vaardigheid is van belang ook in latere beroepssituaties. In dit proefschrift wordt onderzocht in hoeverre formatieve feedback van medestudenten de schrijfprestaties van studenten verbetert. Een belangrijk doel van de beschreven studies is om een bijdrage te leveren aan zowel de praktijk als aan de discussie over de effecten van feedback van medestudenten op hun leerprestaties.

Read more

Interculturele identiteit van leraren  0

Leraren die het schoolvak Engels als vreemde taal onderwijzen in verschillende culturele contexten, kunnen heel verschillend denken over onderwijs in taal en cultuur en over hun eigen rol. Dadi Chen onderzocht de beelden en verwachtingen die leraren Engels van zichzelf hebben in relatie tot de Engelse en Amerikaanse cultuur. Deze beelden en verwachtingen worden in de literatuur omschreven als de ‘interculturele identiteit’ van leraren. 

Read more

Identiteitsontwikkeling van docenten  0

In haar dissertatie beschrijft Van Lankveld vier studies naar de identiteitsontwikkeling van docenten in de medische discipline. Deze academici hebben naast hun docenttaken ook onderzoekstaken en klinische taken. Ze werken zogezegd in verschillende werelden, wat kansen oplevert, maar ook uitdagingen. 

Read more

Leiderschap in onderwijs  0

Wat kan het onderwijs (docenten, schoolleiders, lerarenopleiders en overheid) leren over leiderschap? Nooit genoeg zou je denken- op alle niveaus. Leiderschap staat centraal in Leadership, Plain and Simple, van managementadviseur Steven Radcliffe. Read more

Onderwijskunde voor hoger onderwijs  0

Bij het opleiden van beginnende docenten hebben we materialen nodig die in heldere taal onderwijskundige onderwerpen beschrijven en toelichten. We proberen daarmee een taal te geven waarmee docenten kunnen reflecteren op hun eigen onderwijs en waarmee ze met elkaar in gesprek kunnen gaan over innovaties in het onderwijs. Dit boek is geschreven voor beginnende docenten in het hoger onderwijs. 

Read more

De grondleggers van de onderwijskunde  0

Dit historische overzicht van de ontwikkelingen tot onderwijswetenschap is tot stand gekomen op initiatief van het archief- en documentatiecentrum Nederlandse Gedragswetenschappen (ADNG). In dit boek worden zeven personen beschreven die bepalend zijn geweest voor de vorming van de hedendaagse onderwijswetenschappen.

 

 

Read more

The nature of learning  0

In het gratis te downloaden boek The Nature of Learning. Using research to inspire practice wordt een toegankelijk, breed, en state-of-the-art overzicht gegeven van de belangrijkste inzichten over leren door gerenomeerde onderzoekers. Read more

Deep Learning. How the mind overrides experiences  0

Af en toe maakt je leerproces een sprong: je ontdekt iets nieuws (creativiteit); je past vaardigheid toe in een volledig nieuwe situatie (adaptief gebruik van vaardigheden); of veranderen je opvattingen fundamenteel (opvattingen revisie). Deze vormen van leren noemt de cognitive scientist Stellan Ohlsson non-monotische cognitieve veranderingen en zijn het onderwerp van zijn boeiende boek Deep learning. Read more