Onderwijsinnovaties in Kazakhstan  0

 

Bridges2014_Kazakhstan

Tijdens de ECER conferentie in Porto in september 2014 trad  de Kazakhstan Educational Research Association (KERA) als volwaardig lid toe tot de European Educational Reseach Association (EERA). Dit is in ten minste twee opzichten een interessante ontwikkeling. Ten eerste is dit een internationale erkenning van de onderwijskundige ontwikkelingen in Kazakhstan en ten tweede toont dit de reikwijdte en invloed van het Europese onderwijsbeleid. Tijdens de toelatingsceremonie werd door de voorzitter van EERA de toelating toegelicht. Kazakhstan ligt deels op het Europese continent, maar belangrijker is dat Kazakhstan de doelen en ambities van het Bologna proces onderschrijven. Daarmee behoren ze tot het European Higher Education area en zijn onderwijsprofessionals uit Kazakhstan een zeer welkome gesprekspartner. Read more

Leerstijlen van studenten  0

Voor iedereen die dacht dat alles wel ongeveer bekend was over leerstijlen van studenten is dit boek noodzakelijke lectuur. De studies verzameld in dit boek geven aan dat er reeds veel bekend is over hoe studenten leren in het hoger onderwijs, maar ook dat er nog vele conceptuele uitdagingen zijn. Centraal staat het begrip ‘leerpatronen’. Het begrip ‘leerstijl’ wordt in dit boek categorisch vermeden, omdat het een conotatie heeft van een relatief vaststaand karaktereigenschap van studenten. Terwijl uit de gepresenteerde studies in dit boek blijkt dat de manieren waarop studenten leren weliswaar gedeeltelijk student eigen is, maar voor een groot gedeelte ook afhangt van de aangeboden leeromgeving. Individuele studenten laten bij verschillende cursussen/ modules andere leerpatronen zien en zelfs binnen een cursus variëren studenten hun leerpatroon tussen de aangeboden opdrachten. Read more

Nieuw perspectief op curriculum  0

 

Blackmore2012_picOnderwijsvernieuwingen zijn aan de orde van de dag binnen de opleidingen van de universiteit. De onderliggende redenen zijn divers, zoals veranderende student groepen, verminderen van uitval, verbeteren van de aansluiting op het werkveld, en ontwikkelingen in het wetenschapsdomein. Universitaire curricula zijn niet statisch, maar eerder complexe, dynamische systemen waarbij het niet altijd duidelijk is aan welke ‘knop’ gedraaid moet worden om een bepaalde verandering te bewerkstelligen. Toch zullen onderwijsmanagers willen weten op welke manier ze onderwijsvernieuwingen moeten aanpakken. Read more